21
Sep
08

Clopotul – Iris Murdoch

Imi este mult mai usor sa scriu despre filme decat despre carti, despre imagini decat despre cuvinte. In cazul cartilor, uneori tind sa ma pierd in detalii, relatiile dintre personaje si cu greu reusesc sa ma distantez incat sa vad cartea in ansamblu si sa nu dezvalui prea multe. Cu multitudinea de teme abordate, Clopotul mi-a facut incercarea si mai grea: conflictul dintre bine si rau, moral si imoral, libertatea sexuala si valorile traditionale ale societatii, credinta, discriminare, infidelitate. Si ce decor mai potrivit pentru a explora aceste teme controversate decat o comunitate religioasa izolata aflata in apropierea unei manastiri, Imber Court…De obicei evit cartile care dezbat probleme de religie asa ca din primele pagini, atunci cand am intuit subiectul m-am temut ca scriitoarea va aborda acel stil rece, distant, intalnit deseori in astfel de scrieri. M-am inselat insa, Murdoch reuseste sa vorbeasca despre credinta si alegerile religioase fara a aborda un ton pretentios.

Mi-au placut foarte mult diferitele simboluri intalnite-cele doua clopote, fluturele, calatoriile Dorei, zidul manastirii- si modul in care scriitoarea si-a construit personajele  incat de-a lungul cartii nu firul narativ iese in evidenta, destramarea micii comunitati, ci studiul minutios al personajelor din timpul celor cateva saptamani inainte de aducerea noului clopot al manastirii. Personajele nu par limitate in tipologii deoarece sunt prezentate intr-o permanenta evolutie. Astfel, desi Murdoch alege sa ne prezinte comunitatea si restul personajelor din perspectiva a trei din ele: Dora, Michael si Toby, cea mai evidenta evolutie este a Dorei…din persoana confuza, care nu poate lua o decizie, cu complexe de inferioritate, aflata permanent in umbra sotului, spre sfarsitul romanului devine din ce in ce mai hotarata, independenta, capabila sa-si asume greselile si sa incerce sa-si schimbe viata.

Fiind la prima carte de Iris Murdoch, am citit-o fara sa am asteptari sau idei preconcepute. Asa s-ar explica pana la un punct de ce mi-a placut atat de mult stilul scriitoarei. Acum insa am o mica problema: as vrea sa mai citesc ceva de Murdoch  si nu ma pot hotari ce sa iau din ce a aparut pe la noi. Daca sunteti familiarizati cu romanele ei, astept recomandari.

11 Responses to “Clopotul – Iris Murdoch”


  1. 1 haibidu
    September 22, 2008 at 1:57 pm

    exact dilema asta o am si eu. am citit clopotul acum vreun an [am luat-o pur si simplu de pe raftul librariei si am stiut ca vreau sa o citesc] si inca nu m-am hotarit cu ce as putea continua. sa vedem ce recomandari primesti 🙂

  2. October 12, 2008 at 6:10 pm

    Tocmai am terminat de citit “Oameni buni si oameni de bine” tot de Iris Murdoch.Mie una mi s-a parut captivanta, interesanta si in acelasi timp usor de citit.In plus mai pot sa-ti recomand “Under the net” (prima carte de-a ei citita de mine)si “The unicorn”, insa nu stiu daca au fost traduse in romana (eu le-am citit in enlgeza).

  3. 3 robert.cozmeanu
    December 16, 2008 at 1:19 am

    Under de net e tradusa, o gasesti la anticariat in colectia meridiane cu titlul “prins in mreje”. e o carte frumoasa, si faptul ca e prima ei carte o face si mai frumoasa.

  4. 4 moonlightblues
    December 17, 2008 at 12:28 am

    nu stiam de ea…o s-o caut, am mai descoperit cate ceva interesant de curand intr-un anticariat asa ca cine stie? 🙂

  5. May 2, 2009 at 10:21 pm

    pai ia visul lui bruno, dar e o aparitie mai veche…

  6. 6 moonlightblues
    May 2, 2009 at 11:16 pm

    nu-mi amintesc sa fi vazut cartea pe undeva dar de cand am scris despre clopotul am mai citit discipolul si fiul cuvintelor asa ca am inceput sa vad care-i sunt temele si tipologiile preferate.acum sunt curioasa sa citesc marea, marea

  7. May 7, 2009 at 9:04 am

    da, marea, marea cica e cea mai tare. dr eu n-am citit-o…

  8. December 29, 2010 at 2:28 am

    pînă la urmă? după clopotul, ce a urmat ? 🙂 am terminat-o și eu recent și nu prea știu ce să încerc mai departe.

  9. 9 moonlightblues
    December 29, 2010 at 1:13 pm

    dupa clopotul au urmat fiul cuvintelor, discipolul si dilema lui jackson 🙂 dar te-as sfatui sa lasi dilema spre sfarsit daca ai de gand sa mai citesti carti scrise de murdoch…este mai comerciala, nu mi s-a parut reprezentativa pentru stilul cu care m-am obisnuit in celelalte. am scris cateva cuvinte aici https://moonlightblues.wordpress.com/2010/01/30/atipic-pentru-murdoch/

  10. December 29, 2010 at 5:30 pm

    mulțumesc pentru pont :). am citit și recenzia la dilema lui jackson și într-adevăr, cartea nu prezintă multe puncte atrăgătoare. dacă totuși voi trece peste ea, voi reveni cu impresii 🙂
    momentan în bibliotecă mă așteaptă discipolul și parcă aș face rost și de fiul cuvintelor sau de clopotul de nisip, pînă să mă apuc de marea, marea – mi-a fost recomandată de mulți, dar mi-e puțin teamă să mă apuc de ea


Leave a Reply

