13
Nov
08

Inima atat de alba

inima

In ultima saptamana am ajuns la trista concluzie ca cititul mai multor carti in acelasi timp nu este pentru mine 😦 si am incercat sa revin la cativa autori descoperiti recent. Daca Discipolul lui Iris Murdoch mi-a cam pus rabdarea la incercare pana m-am obisnuit cu stilul mai greoi, sufocant chiar pe alocuri fata de Clopotul, Inima atat de alba a lui Marias a fost o adevarata incantare.

Am gasit in paginile ei aceleasi fraze elaborate ca si in Chipul tau maine, aceleasi cuvinte potrivite de un povestitor cu o atentie deosebita pentru detalii, insa o poveste mai provocatoare. Este un roman despre importanta trecutului si cum ne raportam la acesta, despre taine ce nu dispar o data cu trecerea timpului, despre cuvinte care daca nu sunt spuse la timpul lor isi pierd semnificatia, Marias neajungand totusi cu un asemenea subiect la clisee sau sentimentalisme. Cartea te intriga de la primele randuri, greu de crezut ca exista cineva care sa fi citit acea prima fraza si sa nu fi fost curios sa afle povestea din spatele ei:

“N-am vrut sa stiu nimic, dar am aflat ca una din fete, cand nu mai era o copila si se intorsese de curand din calatoria de nunta, a intrat in baie, s-a asezat in fata oglinzii, si-a desfacut bluza, si-a scos sutienul si si-a cautat inima cu varful pistolului tatalui ei, care statea in sufragerie cu o parte din familie si trei musafiri.”

Mi s-a parut o carte mai “cinematografica” decat Chipul tau maine, ba mai mult, de-a lungul lecturii lasa impresia ca este alcatuita din imagini sau secvente decupate din povesti diferite: o femeie se sinucide la o masa in familie, un barbat intr-un balcon din Havana asculta o discutie dintr-o camera alaturata, doi translatori la o conferinta ONU in Geneva, o femeie din New York primeste vizita unui vechi prieten. Una din cele mai bune carti pe care le-am citit in ultimul an. As fi vrut sa stiu bine spaniola sa vad cum suna unele fraze in original 🙂

“Uneori am senzatia ca nimic din ce se petrece se petrece in realitate pentru ca nimic nu se intampla intruna, nimic nu dainuie, nici nu staruie, nici nu se aminteste neincetat, si chiar existenta cea mai monotona si rutinara ajunge la auto-negare in aparenta-i repetare, pana cand nimeni si nimic nu mai e ca inainte; nevolnica roata a lumii e impinsa de oameni lipsiti de memorie care aud si vad si stiu ceea ce nu se spune, nici nu se intampla, nici nu poate fi cunoscut sau verificat.”

“Indragostitilor li se pare totdeauna ca s-au intalnit prea tarziu, de parca timpul pasiunii lor n-ar fi niciodata cel potrivit sau niciodata destul de lung privit retrospectiv-prezentul nu inspira incredere- sau poate ca nu sunt in stare sa suporte ideea ca n-a existat intre ei pasiune, nici macar intuita, pe vremea cand  amandoi erau deja pe lume, antrenati in tumultul ei navalnic si totusi cu spatele unul la celalalt fara sa se cunoasca si poate fara sa doreasca sa se cunoasca.”

“Cel mai primejdios e sa asculti, caci inseamna sa afli, sa stii, sa fii la curent, urechile sunt lipsite de pleoape ce s-ar putea inchide instinctiv la auzul cuvintelor rostite, nu te pot feri de ceea ce presimti ca vei asculta, totdeauna e prea tarziu.”


9 Responses to “Inima atat de alba”


  1. November 13, 2008 at 10:38 am

    Îmi imprumuti si mie cartea asta?

  2. November 13, 2008 at 3:03 pm

    am vazut cartea in librarii si-am fugit ca dracul de tamiie cind am vazut coperta! 🙂
    o sa-l incerc cindva, totusi 🙂

  3. 3 moonlightblues
    November 13, 2008 at 7:51 pm

    oana sigur ca da…cred ca o sa-ti si placa
    lavinia la coperta carei editii te referi? 🙂 la cea pe care am pus-o mai sus sau cea din ’98? aceea mi se pare si mai neinspirata

  4. November 14, 2008 at 12:34 am

    n-o stiu pe cea din 98. la asta ma refeream.

  5. 6 lanternativa
    June 28, 2009 at 4:39 pm

    Mie coperta imi aduce cumva aminte de fotografiile/filmele lui David Hamilton.

  6. 7 moonlightblues
    June 28, 2009 at 8:27 pm

    interesanta comparatia…eu il stiu doar ca fotograf, cred ca mai mult din cauza scandalului in care a fost implicat.nu i-am vazut niciun film

  7. 8 lanternativa
    June 29, 2009 at 10:48 am

    Filmele sunt foarte faine, parerea mea, doar d.p.d.v. al fotografiei. Artistic, sunt la pamant.


Leave a Reply

