24
Jan
09

Scrisori catre Milena

lettersIn timp ce citeam cartea asta, gandurile mi-au zburat si la alte “muze” ale scriitorilor sau artistilor si la actritele fetis ale unor regizori, la ce a reprezentat Zelda pentru Fitzgerald, Monica Vitti pentru Antonioni, Dora Maar pentru Picasso, Penelope Cruz pentru Almodovar, Edie Sedgwick pentru Warhol. In ce masura au inspirat sau dimpotriva, le-au fost dedicate anumite opere si daca opinia publica a avut vreun rol in transformarea lor in muze.

Dar revenind la scrisorile lui Kafka, am gasit editia Editurii Univers din 2000 care cuprinde in cea mai mare parte corespondenta dintre Kafka si Milena din anul 1920, cu doar cateva carti postale si scrisori pana in 1923.  Avand in vedere ca nu stiam mare lucru despre ea, a fost interesant sa aflu mai multe detalii despre Milena Jesenska, nu neaparat in postura de iubita a scriitorului. Se pare ca era un personaj destul de controversat in cercurile de intelectuali din Viena inca inainte sa-l cunoasca pe Kafka intr-o cafenea literara in cursul unei vizite la Praga. Provenea dintr-o familie traditionala ceea ce a dus la numeroase neintelegeri cu tatal ei in privinta modului de viata neconventional si chiar la o perioada petrecuta intr-un sanatoriu de boli nervoase, isi calma migrenele cu morfina si a fost adepta “miscarii noilor cai ale dragostei” care presupunea libertate deplina in alegerea partenerilor intr-o casatorie.

Nu am gasit in scrisori exact ce ma asteptam sa gasesc, si aici ma refer in special la tonul lor: unele sunt nostalgice, adevarate confesiuni din timpul unor nopti de insomnie, gandurile scriitorului despre Milena si relatia lor, boala sa sau descrierea unor vise, altele sunt reci, distante, acuzatoare sau pline de reprosuri si ironii.

“Stiam de fapt ce avea sa scrie in scrisoare, era de fapt inscris in spatele tuturor scrisorilor, era in ochii tai, in cutele de pe fruntea ta, si o stiusem, tot asa cum unul care si-a petrecut ziua intreaga in cine stie ce scufundare-in-somn-visare-spaima indaratul obloanelor inchise, seara deschide ferestrele si fireste nici nu e surprins si isi da seama ca a stiut tot timpul ca acum e intuneric, un intuneric miraculous si adanc.Vad cum te chinuiesti si te zbati si nu reusesti sa te desprinzi si n-ai sa te desprinzi vreodata, vad asta si totusi, n-am ingaduinta sa spun: ramai acolo unde esti!”

“De aceea si sunt intr-o anumita masura independent fata de tine, tocmai pentru ca dependenta trece dincolo de orice limite. Jocul alternativei, ori-ori, este prea mare. Ori esti a mea si atunci e bine, ori m-ai pierdut, si atunci nu e ceva rau, nu-i chiar nimic, nu mai ramane nici gelozie, nici suferinta, nici ingrijorare, chiar nimic. Si asta-i cu siguranta ceva vicios, sa construiesti bazandu-te pe o fiinta si sa se furiseze si acolo spaima in jurul temeliei; dar nu spaima in legatura cu tine, ci spaima ca te-ai incumetat sa construiesti asa.”

“Inca de cand am vorbit intr-o seara in Viena in treacat despre asta, am avut sentimentul ca noi cautam pe cineva pe care-l cunoastem bine, caruia ii ducem mult lipsa si pe care-l strigam de aceea cu numele cele mai frumoase, dar nu venea niciun raspuns; si cum ar fi putut raspunde cineva care nu era acolo, cat vedeai cu ochii de jur imprejur? Putine lucruri sunt sigure, dar unul din ele este acela ca nu vom trai niciodata impreuna, in aceeasi casa, trup langa trup, la aceeasi masa, niciodata, nici macar in acelasi oras.” Franz Kafka –  Scrisori catre Milena

4 Responses to “Scrisori catre Milena”


  1. 1 domnitaralu
    January 28, 2009 at 11:52 pm

    Pfff… Bietul Kafka :(. Mie mi-a fost foarte urat de el si de scrierile lui prin liceu, prea ne-au chinuit profesorii cu el inca din clasa a 9-a. Si-acum sunt socata sa-l descopar ca om, cu dureri, temeri si suferinte… Trebuie sa imi cumpar si eu cartea

  2. 2 moonlightblues
    January 29, 2009 at 9:42 pm

    si eu am trecut destul de usor in liceu peste niste scriitori care mi se pareau atunci plictisitori, ca sa-mi placa abia mai tarziu la facultate cand le-am mai dat o sansa…cat despre descoperitul scriitorilor, regret ca nu am citit mai multe jurnale sau corespondenta pana acum, de curand m-au facut curioasa cateva volume

  3. 3 Paula
    February 14, 2009 at 4:20 pm

    Buna.In ce anticariate ai gasit scrisorile sunt cam rarute.:)

  4. 4 moonlightblues
    February 14, 2009 at 4:37 pm

    Am gasit cartea cand am fost de sarbatori la Braila, e un anticariat langa noua catedrala care se construieste. Prin librarii nu m-am uitat dar stiu ca la Rao mai aparusera niste volume cu corespondenta lui Kafka, poate scrisorile se regaseau si acolo


Leave a Reply

