02
Feb
09

Perez-Reverte si Robbe-Grillet

reverte1grillet

Dupa Carlos Ruiz Zafon si Marias, un alt scriitor spaniol ale carui povesti ma tin treaza tarziu in noapte. Si ce povesti! Romanul lui Perez-Reverte este impartit in opt capitole, fiecare purtand o denumire si un motto legate de tehnicile de scrima si imagineaza Madridul frematand in preajma revolutiei din 1868, cu personaje care se detaseaza de peisajul vremurilor in care traiesc, o femeie care vrea sa invete arta unor sofisticate lovituri de floreta, onoare, santaj politic, dar si destainuiri la obisnuitul pahar de jerez dupa o partida de scrima. Nu stiu daca mi-a placut mai mult pentru stilul elegant al scriitorului de a potrivi cuvintele in fraza, atmosfera  Spaniei revoltate a secolului XIX, cu aristocrati conspirand in cafenele sau datorita personajului Jaime Astarloa pe care e o placere sa-l intalnesti macar in carti daca nu e posibil in realitate. Oricare ar fi raspunsul, prima mea intalnire cu Arturo Perez-Reverte s-a dovedit a fi exact de ce aveam nevoie dupa scrisorile reci si pline de regrete ale lui Kafka.

“Arma alba are o etica necunoscuta celorlalte arme si daca staruiti, as spune chiar ca-i una mistica…Scrima este mistica deosebita a cavalerilor. Cu atat mai mult in vremurile noastre… In ziua in care se va stinge si ultimul maestru de arme, tot ceea ce mai este nobil  si cinstit in lupta din batrani a omului cu omul va cobori cu el in cripta. Pe lume nu va mai fi loc decat pentru pusti cu teava scurta si groasa, pentru junghere cu plasele de corn, pentru ambuscade si lovituri de pumnal.” Maestrul de scrima

Acum citesc ceva cu totul diferit- Reluarea de Alain Robbe-Grillet, o carticica care merge cam greu si ma face sa ma simt ca intr-un film de Resnais: cu aceeasi tema a timpului si memoriei, a personajelor fara identitate sau a dublei identitati. Am o senzatie de deja-vu….deja-lu…..La un moment dat devine frustrant modul in care scriitorul se joaca cu tine, prea multe simboluri, iti da prea multe posibilitati de interpretare, nu mai stii ce e realitate si ce vis al personajului. Oricat de ciudat ar suna, imi place mai mult sa intalnesc temele de genul asta transpuse in imagini intr-un film decat in paginile unei carti.

9 Responses to “Perez-Reverte si Robbe-Grillet”


  1. February 3, 2009 at 11:51 pm

    reluarea o am si eu. am primit-o cadou impreuna cu primul numar din dilemateca. acum vreun an am incercat s-o citesc, si-am lasat-o dupa citeva pagini. poate mai spui ceva despre ea cind o termini, sa vedem daca-i mai dau o sansa 🙂

  2. 2 moonlightblues
    February 4, 2009 at 9:57 am

    poate o termin azi 🙂 aseara am abandonat-o pentru un film…shame on me

  3. February 4, 2009 at 12:41 pm

    daca e pentru un film mai bun decit cartea, sa n-ai nici un regret! 🙂

  4. 4 moonlightblues
    February 5, 2009 at 8:47 pm

    nu as vrea sa te fac sa nu o citesti, dimpotriva as vrea sa stiu si parerea altor persoane care au citit-o, sa-mi spuna cineva ca ma insel ….dar e clar ca eu voi sta departe de alte carti ale lui Grillet in viitorul apropiat. spre sfarsit continua cu acelasi joc al variantelor, in plus adauga si cateva fantezii sexuale sa mai sporeasca un pic confuzia asa ca nu stiu ce sa-ti spun cu a doua sansa. eu cred ca as mai citi ceva de Grillet doar ca experiment, o schimbare dupa o perioada de citit clasici

  5. February 11, 2009 at 11:55 pm

    Si tie ti-a placut “Umbra vantului”? 🙂 Alta carte de Zafon nu tin minte sa fi fost publicata la noi.

  6. 6 moonlightblues
    February 12, 2009 at 9:11 am

    da 🙂 am si scris ceva despre ea cand am citit-o https://moonlightblues.wordpress.com/2008/07/03/umbra-vantului-2/
    din cate stiu a aparut continuarea- angel’s game dar cine stie cat dureaza pana se incumeta poliromul sau alta editura de la noi sa o traduca

  7. 7 diva7
    April 5, 2009 at 8:13 pm

    Te invidiez, sincer, ca ti-a placut Maestrul de Scrima. Eu am avut ghinionul sa citesc prima data Clubul Dumas al lui Perez-Reverte…toate celelate mi s-au parut a nu se ridica la nivelul ei. Poate, Tabloul Flamand, dar nu ca stil si constructie, ci prin tensiunea creata…
    Imi place pe la tine, mai vin 🙂

  8. 8 moonlightblues
    April 5, 2009 at 8:45 pm

    maestrul de scrima a ramas singura carte de reverte citita asa ca nu prea am putut sa-mi formez o opinie, mai am insa 2 carti in biblioteca care isi asteapta randul la citit 🙂


Leave a Reply

