07
Feb
09

Jean Renoir- ma vie et mes films

renoir_j1

“Cinematograful nu este altceva decat o noua maniera de a imprima, este o forma de transformare totala a lumii prin cunoastere. Louis Lumière este un nou Gutenberg. Inventiei sale i se datoreaza tot atatea catastrofe cate se datoreaza difuzarii gandirii prin carte.”

O carte care ma astepta de multi ani sa o descopar ascunsa pe un raft din biblioteca parintilor si care, daca ar fi reeditata, cred ca si-ar gasi foarte bine locul in Biblioteca de film a editurii Humanitas. Nu stiu daca se poate gasi in alta parte decat in anticariate si e pacat, pentru ca din ce carti scrise de regizori am mai citit, mi-a placut cel mai mult. Poate pentru ca nu surprinde doar conceptia lui Renoir despre cinema sau detalii de la filmari, si nu aluneca in unele filosofii sau meditatii care ar putea parea in plus cum o face Lynch in “Cum sa prinzi pestele cel mare”. Amintirile lui Renoir din copilarie sunt dominate de figura tatalui- Pierre Auguste Renoir si a unei fete de saisprezece ani care-i servea ca model pentru unele picturi si-i tinea companie micului Jean. Gabrielle este si cea careia ii este dedicata cartea, deoarece regizorul sustine ca ea i-a facut cunostinta cu lumea teatrului, l-a invatat sa vada chipurile prin masti si sa aiba oroare de cliseu. Urmeaza primele sale intalniri cu cinematograful, fascinatia sa pentru un actor numit Charlot, intalnirea cu Catherine Hessling care-i va fi si sotie, deceptiile dar si bucuriile pe care i le-a oferit lumea cinematografiei.

“Sunt gata sa inghit cel mai plicticos film daca-mi ofera un prim plan frumos al vreunei actrite pe care o iubesc. Excesiva mea admiratie pentru prim plan este atat de mare incat mi s-a intamplat sa introduc in filmele mele secvente perfect inutile actiunii numai fiindca-mi dadeau posibilitatea unui frumos prim plan.”

j_renoir3

Habar n-aveam ca a ajuns sa faca La regle du jeu(1939) inspirat de muzica baroca franceza sau ca a fost influentat de propria experienta a razboiului atunci cand a filmat La grande illusion(1937). Dar unele din cele mai interesante fragmente ale cartii mi s-au parut cele care surprind imaginea Americii vazuta din Europa inainte ca Renoir sa se mute peste ocean si cele cu impresiile regizorului incercand sa se obisnuiasca cu modul de a trai in trecut al americanilor, pe care-i vede ca “un club de europeni nemultumiti”.

“Cand m-am intors acasa in seara aceea am gasit-o pe sotia mea si pe Jacques stand jos pe podea langa un fonograf portativ coplesiti de sunetele cele mai ascutite si neasteptate. Mai intai m-am infuriat pe discul ala care-mi intarzia cina, apoi am fost cucerit de ciudatenia muzicii…Discul intruchipa pentru mine o reprezentare a marelui oras Chicago de unde iesise. Fireste ca nu era vorba de adevaratul Chicago, ci de cel al romanelor politiste, al fetelor usoare cu fuste scurte, al luminilor violente scaldand fatadele de lemn ale cluburilor clandestine, pe scurt al unui Chicago pe care si-l putea inchipui un tanar francez dupa marele razboi.”

ren” Americanii au inventat fiinta aceea ireala de pe copertele revistelor. Au impins arta machiajului pana la limitele extreme ale falsitatii. Fiecare fiinta umana e intr-un fel un actor. Fiecaruia ii place sa prezinte lumii o versiune imbunatatita a lui insusi. Dar la americani dorinta asta foarte naturala merge pana la camuflaj. Datorita gustului pentru deghizare, americanii au o predispozitie pentru meseria de actor. Sunt niste comedianti innascuti. E foarte usor sa regizezi o multime din figuranti americani. Ei nu sunt mai buni decat cei francezi dar se transpun in situatia data cu o rapiditate  tulburatoare.”

” Unul dintre falsii zei care ramane atotputernic e ceea ce oamenii numesc “bunul gust” si care nu e de fapt decat gustul mediocritatii. In numele bunului gust societatea asasineaza orice incercare neobisnuita. Eu si prietenii mei ne proclamam cu fermitate in favoarea prostului-gust.”Jean Renoir- Viata mea

0 Responses to “Jean Renoir- ma vie et mes films”



  1. Leave a Comment

Leave a Reply

