28
Feb
09

Inventia lui Morel

inventia-lui-morel

Saptamana asta a fost pentru mine saptamana Adolfo Bioy Casares, am fost atat de entuziasmata de cartile lui incat am abandonat-o pe Susan Sontag cu In America si am amanat  alta carte pe care vroiam sa o incep pentru a-i acorda scriitorului argentinian tot timpul liber pe care l-am avut pentru citit.

Cand am inceput Inventia lui Morel am avut impresia ca va fi o alta Reluare pentru ca au cam acelasi stil, aceeasi senzatie de vis, de ireal, dar ma bucur ca mi-a fost demonstrat contrariul. Cartea ii este dedicata lui Borges si are un interesant prolog scris de acesta despre literatura fantastica, in care pune fata in fata doua tipuri de autori in functie de importanta arata intrigii, subiectului si psihologiei personajelor. Borges este de parere ca in Inventia lui Morel, Casares “desfasoara o odisee de miracole care nu par sa accepte alta cheie decat cea a halucinatiei sau a simbolului si pe care le descifreaza in mod plenar printr-un simplu postulat fantastic, dar nu supranatural”.

bioy_casares1

Este povestea unui personaj fara nume care ajunge pe o insula aparent pustie, fugind de consecintele unei crime pe care a comis-o. Pe insula unde sunt construite doar un muzeu, o capela si un bazin de inot iar personajul crede ca este singur, incep sa apara cativa turisti imbracati desuet, care par sa joace acelasi rol seara de seara pe acelasi fond musical repetat de un fonograf: Tea for two si Valencia. Se ascunde o perioada pana cand isi da seama ca intrusii nu au legatura cu pedeapsa lui, ba chiar il ignora, dar se indragosteste de Faustine, o femeie pe care o vede in fiecare seara admirand apusul de pe o stanca.

Acesta ar fi fundamentul pe care Casares isi construieste lumile si iti propune sa te joci cu conceptele de timp, spatiu, libertate sau imortalitate, iti da o multime de indicii si simboluri si te lasa sa-ti imaginezi: variante in oglinzi, timpuri diferite, lumi care se intalnesc dar nu pot interactiona, nopti cu doua luni, persoane care nu se pot iubi decat in imagini. Imi pare rau ca nu am citit Inventia inainte sa vad L’annee derniere a Marienbad (1961).

Cartea a aparut si la noi, tradusa la Humanitas in 2003 dar nu am rezistat tentatiei sa pun coperta cu Louise Brooks, de altfel ea este cea care l-a inspirat pe Casares cand a creat-o pe Faustine.


9 Responses to “Inventia lui Morel”


  1. February 28, 2009 at 11:20 pm

    care mess? si nu era, iar ti se pare

  2. March 2, 2009 at 1:34 pm

    hey. sa nu aud ca renunti la sontag, da?

  3. 3 moonlightblues
    March 2, 2009 at 6:33 pm

    incerc sa revin la ea 🙂 desi, daca am citit si alta carte e semn rau

  4. March 5, 2009 at 11:10 pm

    cam comice metodele personajului nostru de a agata o fata care mai tot timpul purta ceva mov si care nu prea intelegea ce se-ntampla. Faza cu gradinita lui de flori chiar a fost draguta in contextul dat. E o carte care merita a fi citita.

  5. 5 moonlightblues
    March 6, 2009 at 12:40 am

    cu siguranta merita citita 🙂 daca as fi stiut ca o gasesc usor prin librarii as fi facut-o cadou multor persoane….in legatura cu gestul personajului, nu stiu daca dragut e cuvantul la care m-as fi gandit pentru ca are atatea semnificatii: modul in care face gradinita, cum schimba inscriptiile. plus ca vazand florile uscate dupa cateva zile isi da seama ca nu se repeta tot scenariul, ci doar unele imagini

  6. 6 allex
    June 1, 2009 at 9:11 am

    Buna, am si eu o intrebare, unde ai gasit cartea? Eu personal o caut de vreo 3 luni si peste tot gasesc inevitabilul ,,stoc epuizat,,. Iti recomand si Dormind la soare, o carte mai mult reconfortanta decat de introspectie, dar f.orignal scrisa. Inventia lui Morel ma ,, obsedeaza,, de cand i-am citit pe Sabato si pe Borges, care considera aceasta carte o capodopera desavarsita. Deci, daca ma potzi ajuta cu o informatie, iti raman indatorat.

  7. 7 moonlightblues
    June 1, 2009 at 4:24 pm

    Allex cred ca e mai degraba vorba de noroc in a gasi carticica asta. eu nu am editia de la Humanitas care ar trebui sa se gaseasca prin librarii ci una mai veche de la Univers, in acelasi volum fiind si Plan de evadare. Ultima oara am vazut cartea intr-un anticariat din Constanta din zona Capitol dar nu cred ca te ajuta prea mult daca nu esti in oras.Au si un site dar nu au toate cartile acolo din cate am vazut.poti insa sa le trimiti un mail http://anticariatprinposta.ro/contact/

  8. 8 allex
    June 9, 2009 at 4:18 pm

    Multumesc mult pentru informatii, am lansat o comanda folosind adresa pe care mi-ai dat-o si astept un rezultat pozitiv…in caz contrar, o sa apelez la ,, Inventia lui Vint Cerf,, cu un nou ,,search,, pe google.

  9. July 27, 2010 at 5:54 pm

    Buna, am gasit cartea Inventia lui Morel. Ms. mult.


Leave a Reply

