10
Oct
09

Improvizatie

coming_through

…acesta ar fi cuvantul care ar rezuma cel mai bine primul roman publicat de Michael Ondaatje in 1976. Nu prea stiam la ce sa ma astept, mai ales ca dupa ce am citit Divisadero am ramas cu pareri amestecate in privinta scriitorului. Dar cineva s-a gandit ca mi-ar placea atmosfera New Orleansului inceputului de secol XX asa ca l-am lasat pe Ondaatje sa-mi mai spuna o poveste, cea a lui Buddy Bolden, trompetist asociat cu inceputurile jazzului din a carui muzica nu a ramas insa nimic inregistrat. Pana acum viata lui a capatat contur prin marturiile celor care l-au cunoscut, zvonuri sau diverse documente neoficiale astfel incat citind cartea sau cautand detalii despre Buddy Bolden ai impresia ca e vorba de o legenda si nu un personaj real.

bellocq1917

In Coming through Slaughter confuzia e accentuata si de modul in care Ondaatje fragmenteaza capitolele cu descrieri ale New Orleansului, interviuri ale cunoscutilor lui Bolden sau ale celor care au cantat cu el, anchete ale politiei, versuri, rapoarte ale spitalului de boli mintale unde a fost internat in ultima parte a vietii.  In privinta personajelor secundare, exista in carte o multime de povesti interesante, mi-a placut mai ales cea a lui  Ernest J. Bellocq, un fotograf care a ramas cunoscut pentru fotografiile prostituatelor din Storyville dar de care pana acum nici nu auzisem.

Pentru prima carte publicata cred ca Ondaatje a riscat destul de mult, sa lase subiectul in plan secundar si sa experimenteze atat de mult cu forma romanului. Nu ma intelegeti gresit: jocul de oglinzi care lasa sa se intrevada viata lui Bolden e interesant si toate acele divagatii sfarsesc prin a contura un alt personaj sau un detaliu important din viata muzicianului dar cred ca in final depinde ce asteptari ai ca cititor. O persoana interesata de viata lui Bolden ar putea fi dezamagita pentru ca de-a lungul lecturii nu stii ce e adevar si ce fictiune in romanul lui Ondaatje asa cum esti si avertizat la sfarsitul romanului de micile ajustari ale datelor sau faptelor. Dar daca citesti cartea de curiozitate, ca experiment sau pentru atmosfera New Orleansului jocurilor de noroc, al prostituatelor si jazzului, ai putea sa le dai dreptate celor care o considera “the finest jazz novel ever written”.

4 Responses to “Improvizatie”


  1. October 10, 2009 at 11:50 pm

    oare cei care il considera “the finest jazz novel ever written” le-au citit pe toate din cele legate de subiect ca sa poata afirma ceva de genul?

  2. 2 moonlightblues
    October 11, 2009 at 12:04 am

    este un comentariu al celor de la sunday times care iese in evidenta chiar sub titlul de pe coperta…de accea am amintit de el.eu una nu am mai citit nicio carte de genul asta

    • October 11, 2009 at 12:22 am

      ei, stii si tu cum sunt comentariile de pe toate cartile, indiferent cat de bune sunt ele in realitate

      cred ca sunt destul de multe romane cu atmosfera de jazz – cartile lui fitzgerald, banuiesc….sau rayuela, in prima parte cel putin…urmaritorul, tot de cortazar…si cred ca aici ar intra si scriitorii din curentul ‘beat’ (kerouac, burroughs)

  3. 4 moonlightblues
    October 11, 2009 at 12:34 am

    eu nu le-as pune in aceeasi categorie…e cam aceeasi discutie pe care am avut-o despre romanele scriitorilor realisti


Leave a Reply

