25
Nov
09

On n’oublie rien de rien

….de fiecare data cand termin de vazut un film regizat de Resnais imi vin in minte versurile lui Jacques Brel pentru ca mi se pare ca se potrivesc perfect cu impresia lasata de filmele lui stranii. A fost nevoie sa citesc undeva despre Les herbes folles sa realizez ca in afara de binecunoscutele Marienbad si Hiroshima nu am vazut alte filme ale regizorului asa ca am cautat ce mai aveam nevazut.

La guerre est finie si Muriel ou le temps d’un retour par la prima vedere sa aiba atat de putine in comun ca, daca nu ai sti dinainte, ai putea jura ca au regizori diferiti.

In La guerre est finie(1966) Yves Montand interpreteaza un membru al partidului comunist spaniol stabilit in Franta care mentine legaturile cu formatiunile  opozante regimului lui Franco. Este un film cu revolutionari, nume de cod, capcane la granita, daca nu ar fi fost Resnais in spatele lui probabil ar fi iesit un thriller clasic. Dar nu pe politica si spionaj se pune accentul in film, asa cum te-ai astepta, ci mai mult pe nesiguranta si indoielile personajului care nu mai gaseste raspunsuri in schimbarile din jur.

In Muriel ou le temps d’un retour(1963) e mai evidenta amprenta lui Resnais in primul rand prin tema memoriei, a trecutului care revine in viata personajelor dar si prin acea alaturare bizara de cadre care-i este caracteristica si care lasa deschisa seria interpretarilor. Delphine Seyrig, perfecta in rolul din Annee derniere a Marienbad, este aici proprietara unui anticariat a carei intreaga existenta a stat sub semnul a “ce s-ar fi intamplat daca…” si care lasa acele scenarii din trecut sa se strecoare in prezent cu ocazia vizitei unei persoane dragi.

O a doua poveste, mai interesanta din punctul meu de vedere, este cea a fiului ei vitreg intors din razboiul din Algeria, urmarit de amintirea unei femei de a carei moarte se simte vinovat. Muzica este stranie, aparentele sunt inselatoare, relatiile dintre personaje se schimba in permanenta o data cu unele amanunte din trecut. Cam multe experimente pentru dispozitia pe care o aveam totusi… sunt genul de filme pe care le apreciez pentru stilul narativ original sau montajele interesante dar nu raman printre filmele mele preferate si nici nu simt nevoia sa le revad.

5 Responses to “On n’oublie rien de rien”


  1. 1 miresmat
    November 28, 2009 at 7:14 pm

    offtopic : iti sugerez o cura de einaudi, ca sa vezi ca merge cu orice :))
    still offtopic: o sa ascult abou-khalil (de care marturisesc cu inocenta ca n-am auzit in viata mea:) )si o sa vin sa imi dau cu parerea
    ontopic: dragute gusturi cinematografice, muzicale & livresti 🙂 iti voi urmari blogul pe viitor

  2. 2 moonlightblues
    November 29, 2009 at 4:08 pm

    nu stiu de ce dar commentul tau ajunsese la spam
    dintre minimalisti einaudi e si unul din preferatii mei si-l ascult de obicei cand citesc dar ma gandeam ca la cartea ta mergea arabian waltz al lui abou khalil…sunt curioasa daca o sa-ti placa 🙂

  3. November 30, 2009 at 4:51 pm

    On n’oublie jamais rien, on vit avec…
    Ah, ştiam eu că am văzut un film de Resnais… Coeurs. La ce-am citit acum, cred că am să aprofundez.

  4. 4 moonlightblues
    November 30, 2009 at 5:07 pm

    pe acela nu l-am vazut inca dar am de gand 🙂

  5. 5 miresmat
    December 1, 2009 at 10:02 pm

    am ascultat abou cu melodia respectiva:) it introduced me to a different vibrasphere:) (asta a propos de o alta trupa care imi place mie si pe care o sa o pun in curand si pe blog)
    se potriveste cu universul celor o mie si una de nopti (era imposibil sa nu se potriveasca, titlul o spune)..
    dar nu stiu, trebuie sa aprofundez i guess:) nu imi pot scoate din minte niste melodii pe care le tot ascult si mi se pare ca nimic nu se compara cu ele (deficit personal)
    asculta einaudi – la nascita delle cose segrete, ca sa intelegi sort of la ce ma refer:)
    asta in cazul in care nu ai ascultat-o deja
    enough said, take care:)


Leave a Reply

