13
Dec
09

Ceasornic fara minutare

Cred ca nu mi-am inceput bine lectura cartilor lui Carson McCullers. In primul rand pentru ca m-am lasat influentata de detaliile controversate despre viata ei care ajunsesera la mine inainte sa-i pot deschide una din carti si in al doilea rand pentru ca, fara sa stiu, am inceput sa o citesc cu ultima carte pe care care a scris-o spre sfarsitul vietii. Fapt care se vede foarte clar inca de la primele randuri cu aer de sentinta, dar si prin temele abordate de-a lungul romanului.

Ceasornic fara minutare este povestea unui orasel din Georgia intr-o perioada in care prejudecatile si rasismul inca faceau parte din mentalitatea colectiva, un oras in care in anul 1953 persoanele de culoare mai sunt considerate ignorante dar in care se fac auzite si voci ce nu considera orice schimbare o amenintare pentru institutiile traditionale ale Sudului. Unul din personajele centrale este un batran judecator dezarmat in fata noilor realitati, cu un nepot caruia nu reuseste sa-i transmita asa zisele obiceiuri din vechea ordine si un asistent blestemat parca sa nu-si gasesasca o identitate proprie. Toate personajele evolueaza intr-un fel sau altul dar pe parcursul romanului una din cele mai evidente schimbari este cea a farmacistului orasului bolnav de leucemie. Asteptandu-si sfarsitul devine preocupat de ceasuri si scurgerea timpului dar trece de la revolta si amaraciunea initiala la o detasare resemnata.

Este o carte greu de incadrat intr-o anumita categorie, o carte incomoda despre asteptare, singuratate si intoleranta pe care am citit-o pe nerasuflate. Adevarul e ca mi-a intrecut asteptarile. Nu am cum sa o compar cu alte carti de McCullers dar ma asteptam sa aiba un stil mai nervos, sa nu aiba o constructie narativa atat de bine tinuta in frau.

7 Responses to “Ceasornic fara minutare”


  1. December 14, 2009 at 8:22 am

    Carson McCullers stie, dupa parerea mea, sa te faca sa te simti incomod. Si nu cred ca reusea asta daca nu pastra ceva conventionalism narativ, facandu-te formal sa te astepti la ceva obisnuit, apoi inundandu-te de efectul pervers al prejudecatilor sau al capcanelor de pe fundul prapastiei dintre generatii. ‘Clock without Hands’ este intr-adevar o carte care depaseste asteptarile, oricare ar fi astea. Preferata mea ramane, totusi ‘The Heart Is a Lonely Hunter’, poate pentru ca singuratatea e dublata de handicap si vinovatia cea mai mare o regasesti cand dorintele ‘normale’ se regasesc in ce societatea descrie ca fiind ‘anormal’. Plus ca relatia dintre un barbat mut si unul surd e o metafora pentru prea multe chestii. Nici ‘Reflections in a Golden Eye’ sau ‘Member of the Wedding’ nu sunt rele deloc, desi sunt … altfel. Poate mai linistite. Si nici colectia ei de povestiri ‘The Ballad of the Sad Cafe’ nu e de ocolit, ‘Wunderkind’ si ‘Madam Zilensky and the King of Finland’ cred ca ar trebui predate la orice curs de fictiune ­čÖé All in all, ma bucur ca ti-a placut si sunt convins ca si in continuare o sa-ti placa!
    O.

  2. 2 moonlightblues
    December 14, 2009 at 8:15 pm

    iti multumesc pentru recomandari ­čÖé mi-am comandat deja the heart is a lonely hunter dar acum am cateva carti incepute asa ca o sa mai treaca o saptamana doua pana ajung la ea…dintre celelalte, cu reflections am o retinere pentru ca am vazut deja filmul cu taylor si marlon brando si nu stiu daca ma pot distanta de personajele de acolo sa o citesc obiectiv

  3. December 25, 2009 at 11:10 pm

    Chiar azi am lasat din maini “Balada tristei cafenele” si, fara a citit altele, deja McCullers s-a strecurat intr-un coltisor important din mintea mea. Ulterior am citit cate putin despre viata ei, si-apoi am vazut-o si in cateva fotografii.. Momentan spun ca mi-a placut cartea citita si ca mi-a starnit destul de serios curiozitatea. ­čśÇ

  4. 4 moonlightblues
    December 26, 2009 at 12:51 pm

    probabil un gest mai inspirat, sa incepi cu povestirile si nu cu ultimul roman ca mine ­čÖé nu stiu cum o fi in proza scurta, chiar sunt curioasa sa o citesc. dar din pacate nici la heart is a lonely hunter nu am ajuns inca: zilele astea am dat la braila de alte carti si iar mi-am schimbat lista de prioritati ­čśŽ nu pot nici in ruptul capului sa-mi planuiesc lecturile, chiar si pe termen scurt, mereu intervin alte tentatii

  5. 5 feeria
    January 10, 2010 at 12:40 am

    Cand vine vorba de planificarea lecturii, te inteleg perfect!! Incerc sa ma desprind de meteahna asta pentru ca nu-mi iese deloc si ma mai si supara atunci cand ma iau cu altele si nu ma tin de ce mi-am propus. E o frustrare in plus, cand lectura ar trebui sa fie placere.

  6. 6 victorita
    March 21, 2011 at 9:33 pm

    Ce editura a tradus-o?

  7. 7 moonlightblues
    March 22, 2011 at 1:30 pm

    editura univers din cate vad dar e o editie mai veche
    o gasesti aici daca te intereseaza http://www.coltulcolectionarului.ro/ceasornic-fara-minutare-p-5444.html
    sau pe book depository in engleza ­čÖé
    http://www.bookdepository.co.uk/book/9780395929735/Clock-without-Hands


Leave a Reply

in cautarea filmelor pierdute

Bookdepository

buy the book from The Book Depository, free delivery

Coltul colectionarului



