30
Jan
10

Dilema lui Jackson

Sa citesti Dilema lui Jackson dupa ce ai citit alte romane ale autoarei este o experienta cel putin bizara, ca si cum ai intra intr-un cinema sa vezi o drama si te trezesti din greseala intr-o sala unde ruleaza o comedie. Pana pe la jumatatea cartii am tot  incercat sa dau vina pe traducere sau pe lipsa chefului meu de citit asa ca am hotarat sa o pun deoparte cateva zile. Nimic nu s-a schimbat insa si am impresia ca dupa ce am reluat lectura i-am cautat si mai mult cusururi.

Ca tema, Dilema lui Jackson urmeaza acelasi tipar ca si alte romane scrise de Murdoch, cu un eveniment important in jurul caruia personajele se grupeaza, intersecteaza, tes intrigi: disparitia miresei cu o zi inaintea unei nunti indelung asteptata provoaca un sir de incidente si procese de constiinta intr-un grup de londonezi care-si petrec mare parte din timp intr-o casa din provincie.

Este o carte despre acceptare, singuratate, cu unele trimiteri la religie. Majoritatea personajelor care cauta explicatii pentru anularea nuntii isi recunosc propriile slabiciuni si temeri in scenariile imaginate. Coplesite de remuscari, cautand o impacare cu trecutul sau iresponsabile, naive, ce cad uneori in trivial. Dar cu toata diversitatea personajelor, am ramas cu impresia ca nu se prea pune accent pe evolutia lor si o mai mare importanta o au neintelegerile ivite si conversatiile de salon.

Apar o multime de dialoguri nefiresti, personaje sau gesturi voit “enigmatice “ care de-a lungul cartii par putin fortate, ce sa mai vorbesc si de rezolvarea cu trei nunti parca desprinsa dintr-o comedie cu happy end care nu a fost deloc pe placul meu. O carte diferita de ce am mai citit de Iris Murdoch, cu un stil mai lejer, poate intr-o anumita masura asemanatoare cu Fiul cuvintelor.

1 Response to “Dilema lui Jackson”


  1. 1 scrapbookemporio
    March 5, 2010 at 10:58 pm

    Intrucat sunteti unui din blogurile recent descoperite si preferate, am placerea sa va premiez cu Sunshine Award. Mai multe informatii, pe blogul Scrapbook Emporio.
    Mult succes in continuare!


Leave a Reply

