01
Jul
11

Brooklyn

De la Numele ei era Viata a Melaniei Mazzucco nu am mai citit nicio carte care sa redea atat de convingator atmosfera New York-ului asaltat de imigranti in perioada de dupa al doilea razboi mondial.

Dar daca Melania Mazzucco isi baza intregul roman pe date reale din istoria propriei familii, ceea ce mi se parea ca intrerupe naratiunea in unele momente,  Colm Toibin lasa deoparte tonul de confesiune, dozand emotiile personajelor suficient cat povestea irlandezei care incearca sa-si gaseasca locul in peisajul colorat al Brooklyn-ului anilor ’50 sa fie credibila.

Urmarim cum Eilis Lacey paraseste micul oras irlandez unde nu gaseste o slujba potrivita studiilor ei si traverseaza oceanul amagindu-se ca astfel isi poate ajuta familia lasata in urma. Intimidata initial de toate schimbarile, personajul ei evolueaza continuu. Drept urmare, la final nu mai avem imaginea acelei tinere teribil de speriata, instrainata de familie, putem observa un soi de detasare si cum isi poate asuma decizii dificile.

E interesant de vazut cum scriitorul nu reda doar modul in care sunt priviti imigrantii de catre americani dar si mentalitatile diferitelor comunitati de imigranti, prejudecatile si conflictele care apar intre irlandezi si italieni de exemplu, sau cum se redefineste atitudinea new-yorkezilor fata de persoanele de culoare.

Din carte nu lipsesc nici acele pasaje care dau autenticitate si poate o nota nostalgica intregii povesti: o zi la plaja in Coney Island,  dansurile organizate de irlandezi in parohia Parintelui Flood sau serile petrecute de Eilis cu familia iubitului ei italian.

Este prima carte scrisa de Colm Toibin pe care o citesc si sunt sigura ca nu o sa fie si ultima. Imi place ca scrie fluid, reusind sa-si individualizeze personajele doar din cateva tuse, fara descrieri pretentioase.

8 Responses to “Brooklyn”


  1. July 1, 2011 at 2:54 pm

    Si mie imi place mult Toibin – e foarte atmosferic..si nostalgic, cum spuneai si tu. Ca feeling imi aduce uneori aminte de Ishiguro – dar cred ca e an entirely subjective things. Oricum, daca ti’a placut Brooklyn, trebuie sa incerci The Master 😉

  2. 2 Ana
    July 1, 2011 at 3:06 pm

    Si eu iti recomand “Maestrul”. Este o carticica tare faina si sigur o sa-ti placa 🙂

  3. 3 moonlightblues
    July 1, 2011 at 3:51 pm

    Cred ca Maestrul va fi urmatoarea citita ca mi-am luat-o cand a aparut in oferta la Polirom 🙂
    Mi-as mai comanda si The Empty Family sau The Blackwater Lightship. Ati citit vreuna din ele?

  4. August 9, 2011 at 6:52 pm

    Cât mă poate bucur că mai e cineva în blogosfeclă care scrie câteva rânduri despre Mazzucco. O fi ajuns ea la 5 lei, însă romanul Vita îmi pare cu mult mai bun decât, de exemplu, Thera a lui Shalev!

    • 6 moonlightblues
      August 17, 2011 at 2:41 pm

      Nu am citit nicio carte de Zeruya Shalev asa ca nu pot sa compar 🙂
      In privinta cartilor la reducere, sunt atatea bune pe acele liste ca nu cred ca mai e vreo legatura intre valoarea si pretul cartii.

  5. August 15, 2011 at 10:45 pm

    Ioai, e vacanta pe aici! 🙂 Bye.


Leave a Reply

